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VEM 2024 – Julho

16 de Julho
ÉSTA ES UNA PLAZA! – MADRID

18 de Julho
MUSEO VOSTELL – MALPARTIDA DE CÁCERES

19 de Julho
DUPLACENA 77 – LISBOA

22 de Julho
CINE-TEATRO CURVO SEMEDO – MONTEMOR-O-NOVO

23 de Julho
CASA DA CERCA – ALMADA

24 de Julho
CITEMOR – FIGUEIRA DA FOZ

26 de Julho
PENAFIEL

31 de Julho
NORMAL – CORUNHA

Programa

. Fernando Sánchez Castillo: Pegasus Dance (Espanha, 2007, 12:16)
Shir HandelSman: Recitative (Israel, 2019, 4:57)
. Hsin-Yu Chen – Jessi Ali Lin: Semiotics of the Home (Taiwan, 7:25, 2023)
Tânia DinisLinha (Portugal, 2016, 2:31)
. Katherinne Fiedler – Gabriel Alayza: Lugar Común (Peru, 2016, 2:07)
. Ilaria di Carlo: Sirens (Itália, 2022, 13:23)
Kuang-Yu Tsui: The Welcome Rain Falling from the Sky (Taiwan, 1997, 1:00)
Enrique Ramirez: Cruzar o Muro (Chile, 2012, 5:12)
. Thenjiwe Niki NkosiThe Same Track (África do Sul, 2023, 4:03)
. Gary Hill: Mediations (towards a remake of Soundings) (EUA, 1979/86, 4:17)
Santiago Sierra – Jorge Galindo: Los encargados (Espanha, 2015, 5:55)
. Carlos Aires: Sweet dreams are made of this (Espanha, 2016, 4:21)

Pegasus Dance (Espanha, 2007, 12:16) – Fernando Sánchez Castillo

Na obra Pegasus Dance os canhões de água livram-se de sua imagem violenta. A sua função original ganha uma nova reviravolta: os camiões apaixonam-se perdidamente uns pelos outros. Ao som de música clássica, dois canhões de água giram um sobre o outro, como se estivessem a iniciar um ritual de acasalamento, enquanto jorram água festivamente. À medida que o sol se põe lentamente, o céu fica com uma cor laranja pitoresca. Embora o canhão de água tenha como objetivo afastar, aqui tenta atrair sedutoramente.


Recitative (Israel, 2019, 4:57) Shir HandelSman 

Um cantor de ópera está numa plataforma elevada, cantando o desejo de redenção de um mártir. Um contraponto entre a voz humana e os sons mecânicos de máquinas a subir e a descer. A música, retirada de uma das cantatas de J. S. Bach, é o Movimento Recitativo que descreve a ascensão de Cristo e exprime o desejo de se tornar um com Deus.


Semiotics of the Home (Taiwan, 7:25, 2023) Hsin-Yu Chen – Jessi Ali Lin

As máquinas de construção são apresentadas como actores num espaço doméstico, realizando tarefas diárias como cozinhar, limpar, comer e descansar. Os gestos suaves executados por máquinas de grande escala subvertem as nossas noções de doméstico, imaginando o equipamento industrial como corpos numa casa e não como as máquinas que constroem os espaços que habitamos diariamente.


Linha (Portugal, 2016, 2:31) – Tânia Dinis

Linha, uma experiência do tempo que passa e do tempo que não passa numa memória que se expande no espaço.


Lugar Común (Peru, 2016, 2:07)Katherinne Fiedler – Gabriel Alayza

Um altifalante no deserto é o ponto de partida para um longo «zoom out» que expande aquele espaço inóspito perante o nosso olhar.
A história do «Hino à Alegria» no século XX é, ao mesmo tempo, a história do controlo massivo dos povos e do poder da arte ideológica, tornando-se um dos mais simbólicos instrumentos de propaganda e publicidade do processo de colonização dentro das formas de globalização.


Sirens (Itália, 2022, 13:23)Ilaria di Carlo

 

Centrais eléctricas monolíticas; colunas ondulantes de fumo; um sol vermelho de fundo. Sirens é um pequeno documentário experimental que capta as centrais eléctricas Alemãs alimentadas a carvão nos seus últimos anos de produção de energia. Filmado inteiramente a partir de helicópteros, o filme leva-nos numa viagem por terrenos baldios industriais, relembrando assim a passagem do barco de Ulisses pelo estreito das Sereias. Uma odisseia pelo mundo industrial distópico que deixou uma marca permanente na ecosfera terrestre.


The Welcome Rain Falling from the Sky (Taiwan, 1997, 1:00) – Kuang-Yu Tsui

Em “The Welcome Rain Falling from the Sky”, uma pessoa é colocada no lugar de um simples jogo. Deve evitar ser atingido por uma variedade de objectos em queda, como vasos de flores, televisões e motos. Tsui pretende tomar isto como um bom modelo ou medida de alguém capaz de se adaptar a uma situação perigosa.


Cruzar o Muro (Chile, 2012, 5:12)Enrique Ramirez

“Todos têm o direito de deixar qualquer país, incluindo o seu, e de regressar ao seu país.” A partir do artigo 13º da Declaração Universal dos Direitos Humanos, Enrique Ramírez constrói uma história cinematográfica com três personagens que aguardam num qualquer escritório de imigração. Neste cenário para onde convergem tantas aspirações humanas do nosso tempo, a história liga, de forma subtil e metafórica, realidade e ficção, factos e introspecção.


The Same Track (África do Sul, 2023, 4:03) – Thenjiwe Niki Nkosi

The Same Track é uma peça que faz parte do projeto Equações para um Corpo em Repouso, É composto de três partes: The Same Track; The Name Game (série de pósteres); e o website Equations for a Body at Rest. Cada elemento funciona em conjunto com os outros.


Mediations (towards a remake of Soundings) (EUA, 1979/86, 4:17)Gary Hill

Mediations é um trecho de uma versão reformulada de Soundings 1979, em que procurei expandir a reflexividade de cada texto em relação à interação entre diferentes substâncias físicas, neste caso, a areia, e o cone do altifalante.


Los encargados; (Espanha, 2015, 5:55)Santiago Sierra – Jorge Galindo

O vídeo mostra sete Mercedes Benz pretos a circular pela Gran Vía de Madrid, como um cortejo fúnebre. Cada um transporta um enorme retrato de pernas para o ar no tejadilho. São pinturas feitas a preto e branco, hiper-realistas mas com acabamento bruto, quase parecem fotografias policiais, de personalidades como o Rei Juan Carlos ou seis presidentes da Espanha democrática. A procissão caminha ao som da Varsóvia Soviética, a música dos operários que foi adotada como hino (Às Barricadas) pelos anarco-sindicalistas espanhóis.


Sweet dreams are made of this (Espanha, 2016, 4:21) – Carlos Aires

O título é o mesmo da famosa canção de 1983 dos Eurythmics, e não é por acaso: esta versão serve de música de fundo para dois polícias de choque que dançam um tango juntos sob o uniforme que estes dançarinos usam aqui como disfarce, em pleno rigor da Lei da Mordaça.

VEM 2024

16 July
ÉSTA ES UNA PLAZA! – MADRID

18 July
MUSEO VOSTELL – MALPARTIDA DE CÁCERES

19 July
DUPLACENA 77 – LISBOA

22 July
CINE-TEATRO CURVO SEMEDO – MONTEMOR-O-NOVO

23 July
CASA DA CERCA – ALMADA

24 July
CITEMOR – FIGUEIRA DA FOZ

26 July
PENAFIEL

31 July
NORMAL – CORUNHA

 

Programme

. Fernando Sánchez Castillo: Pegasus Dance (Spain, 2007, 12:16)
Shir HandelSman: Recitative (Israel, 2019, 4:57)
. Hsin-Yu Chen – Jessi Ali Lin: Semiotics of the Home (Taiwan, 7:25, 2023)
Tânia DinisLinha (Portugal, 2016, 2:31)
. Katherinne Fiedler – Gabriel Alayza: Lugar Común (Peru, 2016, 2:07)
. Ilaria di Carlo: Sirens (Italy, 2022, 13:23)
Kuang-Yu Tsui: The Welcome Rain Falling from the Sky (Taiwan, 1997, 1:00)
Enrique Ramirez: Cruzar o Muro (Chile, 2012, 5:12)
. Thenjiwe Niki NkosiThe Same Track (South Africa, 2023, 4:03)
. Gary Hill: Mediations (towards a remake of Soundings) (USA, 1979/86, 4:17)
Santiago Sierra – Jorge Galindo: Los encargados (Spain, 2015, 5:55)
. Carlos Aires: Sweet dreams are made of this (Spain, 2016, 4:21)

Pegasus Dance (Spain, 2007, 12:16) – Fernando Sánchez Castillo 

In Pegasus Dance, the water cannons shed their violent image. Their original function takes on a new twist: the trucks fall madly in love with each other. To the sound of classical music, two water cannons spin on top of each other, as if initiating a mating ritual, while festively squirting water. As the sun slowly sets, the sky takes on a picturesque orange colour. Although the water cannon is meant to scare away, here it is seductively trying to attract.


Recitative (Israel, 2019, 4:57)Shir HandelSman 

An opera singer stands on a lifted platform, singing a Martyr’s wish for redemption. A counterpoint between the human voice and mechanical sounds of machinery moving up and down. The music, taken from one of J.S Bach’s cantatas, is the Recitative Movement which describes the ascension of Christ and expresses the desire to become one with God. 


Semiotics of the Home (Taiwan, 7:25, 2023) – Hsin-Yu Chen – Jessi Ali Lin 

Construction machines are cast as actors in a domestic space, completing daily tasks such as cooking, cleaning, eating, and resting. The gentle gestures enacted by large-scale machines subvert our notions of the domestic, imagining industrial equipment as bodies in a home rather than the machines that construct the spaces we inhabit daily.


Linha (Portugal, 2016, 2:31) – Tânia Dinis 

Linha, an experience of time that passes and of time that does not pass in a memory that expands in space.


Lugar Común (Peru, 2016, 2:07)Katherinne Fiedler – Gabriel Alayza 

A loudspeaker in the desert is the starting point of a long «zoom out» that enlarges this inhospitable space before our eyes.The history of the «Ode to Joy» in the 20th century is at the same time the history of the mass control of the people and the power of ideological art, becoming one of the most symbolic tools of propaganda and publicity of the process of colonisation within the forms of globalisation.


Sirens (Itália, 2022, 13:23)Ilaria di Carlo

Monolithic power plants; billowing columns of smoke; the backdrop of a red sun. Sirens is an experimental short documentary that captures Germany’s coal-fired power plants in their final years of generating energy. Shot entirely from helicopters, the film takes us on a journey through industrial wastelands, thus recalling the passage of Ulysses’ boat through the Sirens’ strait. An odyssey through the dystopian industrial world that has left a permanent mark on earth’s ecosphere.  


The Welcome Rain Falling from the Sky (Taiwan, 1997, 1:00) – Kuang-Yu Tsui

In The Welcome Rain Falling from the Sky (1997), a person was placed in a condition of simple game. He has to avoid a wide range of falling objects, including flower pots, TV set and motorcycles. Tsui meant to take it as a good model or measurement of someone who is able to fit into a dangerous situation.


Cruzar o Muro (Chile, 2012, 5:12)Enrique Ramirez 

«Everyone has the right to leave any country, including his own, and to return to his country.» Based on Article 13 of the Universal Declaration of Human Rights, Enrique Ramírez creates a film story with three characters waiting in an immigration office. In this setting where so many of the human aspirations of our time converge, the story subtly and metaphorically links reality and fiction, fact and introspection.


The Same Track (África do Sul, 2023, 4:03) – Thenjiwe Niki Nkosi 

The Same Track is a piece that is part of the Equations for a Body at Rest project. It consists of three parts: The Same Track; The Name Game (poster series); and the Equations for a Body at Rest website. Each element works in conjunction with the others.


Mediations (towards a remake of Soundings) (EUA, 1979/86, 4:17)Gary Hill 

Mediations is an extract from a reworked version of Soundings 1979, in which I tried to expand the reflexivity of each text in relation to the interaction between different physical substances, in this case sand, and the speaker cone.


Los encargados (Espanha, 2015, 5:55)Santiago Sierra – Jorge Galindo

The video shows seven black Mercedes Benz driving along Madrid’s Gran Vía like a funeral procession. Each one carries a huge upside-down portrait on its roof. They are black and white paintings, hyper-realistic but with a rough finish, almost like police photographs, of personalities such as King Juan Carlos or six presidents of democratic Spain. The procession walks to the sound of Soviet Warsaw, the workers’ song that was adopted as the anthem (To the Barricades) by the Spanish anarcho-syndicalists.


Sweet dreams are made of this (Espanha, 2016, 4:21) – Carlos Aires

The title is the same as that of the famous 1983 song by the Eurythmics, and this is no coincidence: this version serves as background music for two riot police officers who dance a tango together under the uniform that these dancers wear here as a disguise, in the full rigour of the Gag Law.