VEM 2023 – Julho
14 de Julho
ÉSTA ES UNA PLAZA! – MADRID19 de Julho
COLLEGIUM – ARÉVALO
20 de Julho
MUSEO VOSTELL – MALPARTIDA DE CÁCERES22 de Julho
CCB – CENTRO CULTURAL DE BELÉM – LISBOA26 de Julho
O ESPAÇO DO TEMPO – MONTEMOR-O-NOVO28 de Julho
CASA DA CERCA – ALMADA29 de Julho
ESPAÇO DUPLACENA 77 – LISBOA
Programa
. Cinthia Marcelle: Cruzada (Brasil, 2010, 8:36)
. Rubén Martín de Lucas: República Mínima 7 (Espanha, 2016, 1:23)
. Kit Fitzgerald and John Sanborn, David Van Tieghem: Ear to the Ground (EUA, 1982, 4:25)
. Maxime Martinot: Les Antilopes (França/Portugal, 2020, 8:00)
. Rubén Martín de Lucas: República Mínima 12 (Espanha, 2016, 1:31)
. Magda Gebhardt: Atlas (Brasil, 2012, 6:12)
. Genadzi Buto: Too Big Drawing (Bielorrússia, 2021, 5:13)
. Gary Hill: Round and About (EUA, 1979-80, 4:45)
. Christina Schultz: Decision of No Return or A sense of territory (Alemanha/Espanha, 2017, 8:08)
. Rubén Martín de Lucas: República Mínima 4 (Espanha, 2016, 0:43)
. Zbigniew Rybczynski: Oh I can´t stop (Polónia, 1975, 10:09)
Cruzada (Brasil, 2010, 8:36) – Cinthia Marcelle
Uma banda de música desfila por uma encruzilhada.
Valendo-se de aspectos de performance, pintura, videoarte e arte sonora, a obra explora a dinâmica entre repetição e variação, ao levantar questões sobre conflitos socioculturais.
Repúblicas Mínimas 7 (Espanha, 2016, 1:23) – Rubén Martín de Lucas
Repúblicas Mínimas Repúblicas Mínimas é um conjunto de “microestados” cujo limite responde a um critério artificial (a geometria), têm uma área constante (100 m2), uma duração que nunca ultrapassa as 24 horas e um único habitante -o próprio artista. Alguns estados são ridículos e absurdos. Alguns fragmentos de território dos quais o artista se apropria, geralmente sem permissão, no máximo por um dia. A documentação destas ações, sob a forma de fotografias e vídeos aéreos, convida-nos a refletir sobre o caráter artificial e efémero de todas as fronteiras e sobre o sentimento de pertença que a humanidade exerce sobre uma Terra que, no entanto, nos transcende em idade. Microestado de 100m2, 1 habitante e 1 dia de duração realizado sem autorização num campo de colheita de cereais nas coordenadas 40.7654770, -2.9947316. Planta em forma de quadrado, e 10m de cada lado. Fronteira construída com tapete azul a partir de materiais residuais.
Ear to the Ground (EUA, 1982, 4:25) – Kit Fitzgerald e John Sanborn, David Van Tieghem
David Van Tieghem toca as ruas de Nova Iorque com um abandono imprudente. O som que se ouve é exatamente como aconteceu.
Les Antilopes (França/Portugal, 2020, 8:00) – Maxime Martinot
“Um dia, nas costas de Marrocos, há cento e cinquenta anos, milhares de antílopes atiraram-se ao mar em conjunto.” – Marguerite Duras
Repúblicas Mínimas 12 (Espanha, 2016, 1:31) – Rubén Martín de Lucas
Microestado de 100m2, 1 habitante e 5 horas e meia de duração realizada numa praia durante a subida da maré. Coordenadas 43.399488, -4.358119. Planta em forma de círculo com raio de 5,64m. Fronteira construída com pedras locais.
Atlas (Brasil, 2012, 6:12) – Magda Gebhardt
Magda, tal como Atlas, carrega o mundo às costas, presa numa performance de construção e destruição de paisagens, cujas referências de espaço e tempo são continuamente redefinidas. A obra de Magda Gebhardt permite uma analogia entre paisagem e imagem, duascriações humanas cujos artifícios conduzem à sua própria criação. É assim que a artista ganha proeminência, no papel daquela que olha e observa -um lugar a partir do qual se organizam e se distribuem as visões do mundo.
Too Big Drawing (Bielorrússia, 2021, 5:13) – Genadzi Buto
O desenho que se estende para além do papel, delineando o mundo real.
Round and About (EUA, 1979-80, 4:45) – Gary Hill
Around & About surgiu de um cenário ‘e se’. E se eu cortasse imagens para cada sílaba de um texto falado? (Uma maneira de me manter ocupado?) Uma tarefa assustadora na época das máquinas U-matic e controladores desajeitados. Fiz tudo manualmente, a pressionar o botão de corte da edição para cada sílaba. A cada retrocesso, eu ouvia e antecipava a próxima sílaba, aprendendo à medida que avançava de modo a ajustar reacções atrasadas. Aprendi rapidamente – cada ‘erro’ era um passo à frente e um ou mais para trás. Rapidamente escrevi – quase poderia dizer rabisquei – um texto, movido pelo rompimento de um relacionamento pessoal, mas mais precisamente direccionado a um outro abstracto; ou seja, alguém com quem o espectador poderia se identificar.
Decision of No Return or A sense of territory (Alemanha/Espanha, 2017, 8:08) – Christina Schultz
Uma história que segue as características da melhor narrativa policial apenas para configurar as novas e velhas relações entre a Grã-Bretanha e a Europa, do ponto de vista dos próprios heróis de infância da artista. Uma história de detectives protagonizada pelos mais famosos investigadores britânicos: Sherlock Holmes, Miss Marple, Os Cinco, James Bond, John Steed e Emma Peel, e Monsieur Poirot, onde todos representam a Inglaterra.
Repúblicas Mínimas 4 (Espanha, 2016, 0:43) – Rubén Martín de Lucas
Micropropriedade de 100m2, 1 habitante e 1 dia de duração realizada sem autorização em pousio nas coordenadas 40.720273, -3.241565. Planta em forma de triângulo equilátero com 15,19m de lado. Fronteira construída com pedras locais, deslocadas e alinhadas.
Oh I can´t stop (Polónia, 1975, 10:09) – Zbigniew Rybczynski
A história de um monstro que, movendo-se a uma enorme velocidade, devora tudo o que encontra pelo caminho: pessoas, animais, carros, edifícios.
VEM 2023
14 July
ÉSTA ES UNA PLAZA! – MADRID19 July
COLLEGIUM – ARÉVALO
20 July
MUSEO VOSTELL – MALPARTIDA DE CÁCERES22 July
CCB – CENTRO CULTURAL DE BELÉM – LISBOA26 July
O ESPAÇO DO TEMPO – MONTEMOR-O-NOVO28 July
CASA DA CERCA – ALMADA29 July
ESPAÇO DUPLACENA 77 – LISBOA
Programme
. Cinthia Marcelle: Cruzada (Brazil, 2010, 8:36)
. Rubén Martín de Lucas: República Mínima 7 (Spain, 2016, 1:23)
. Kit Fitzgerald and John Sanborn, David Van Tieghem: Ear to the Ground (USA, 1982, 4:25)
. Maxime Martinot: Les Antilopes (France/Portugal, 2020, 8:00)
. Rubén Martín de Lucas: República Mínima 12 (Spain, 2016, 1:31)
. Magda Gebhardt: Atlas (Brazil, 2012, 6:12)
. Genadzi Buto: Too Big Drawing (Bielorrusia, 2021, 5:13)
. Gary Hill: Round and About (USA, 1979-80, 4:45)
. Christina Schultz: Decision of No Return or A sense of territory (Germany/Spain, 2017, 8:08)
Cruzada (Brazil, 2010, 8:36) – Cinthia Marcelle
Sixteen musicians come from the four extremities of a cross, 4 from each side, wearing 4 colors: yellow, red, blue and green. The four groups (one with the ride cymbals, one with the snare and bass drums, one with the trumpets and trombones and one with the baritone saxhorns and tubas) each one at a time, come into action, playing the sounds in a chaotic way until they’ve reached the crossing point of the cross. When they all meet, face to face, they begin a duel, which ends up in a choreography where the musicians exchange places, forming then four music bands of colors and mixedinstruments. At the sound of the same song finally in harmony, the musicians leave the crossing point, each one at a time and spread around, through the four ways of the cross.
Repúblicas Mínimas 7 (Spain, 2016, 1:23) – Rubén Martín de Lucas
Minimal Republics is a set of «microstates» whose limit responds to an artificial criterion, geometry, have a constant area, 100 m2, a duration that never exceeds 24 hours and a single inhabitant, the artist himself.Some ridiculous and absurd states. A few fragments of territory that the artist appropriates, usually without permission, for a maximumof one day. The documentation of these actions, in the form of aerial photographs and overhead videos, invites us to reflect on the artificial and ephemeral nature of all borders and on the feeling of ownership that humanity exercises towards over an Earth that, however, transcends us in age.Microstate of 100m2, 1 inhabitant and 1 day duration carried out without permission in a field of harvested cereal at coordinates 40.7654770, -2.9947316. Plan shaped as a 10×10 square meter. Border built with blue carpet made of waste materials.
Ear to the Ground (USA, 1982, 4:25) – Kit Fitzgerald and John Sanborn, David Van Tieghem
Van Tieghem plays the streets of New York City with reckless abandon. The sound you hear is just as it happened.
Les Antilopes (France/Portugal, 2020, 8:00) – Maxime Martinot
One day, on the Moroccan shores, one hundred and fifty years ago, thousands of antelopes together threw themselves into the sea.”–Marguerite Durasne day, one hundred and fifty years ago, thousands of antelopes together threw themselves into the sea.” Marguerite Duras
Repúblicas Mínimas 12 (Spain, 2016, 1:31) – Rubén Martín de Lucas
Microstate of 100m2, 1 inhabitant and 5 hours and a half of duration carried out on a beach during the rise of the tide. Coordinates 43.399488, -4.358119. Plan shaped as a circle with a radius of 5.64m. Border built with local stones.
Atlas (Brazil, 2012, 6:12) – Magda Gebhardt
Magda, like Atlas, carries the world on her back, caught in a performance of construction and destruction of landscapes, whose space and time references are continually redefined. Magda Gebhardt’s work allows an analogy between landscape and image, two human creations whose artifacts lead to their own creation. This is how the artist gains prominence, in the role of someone who looks and observes – a place from which visions of the world are organized and distributed.
Too Big Drawing (Bielorrusia, 2021, 5:13) – Genadzi Buto
The drawing extends beyond the paper, outlining the real world.
Round and About (USA, 1979-80, 4:45) – Gary Hill
Around & About came out of a ‘what if’ scenario. What if I were to cut images to every syllable of a spoken text? (A way to keep me busy?) A daunting task in the time of U-matic machines and sloppy controllers. I did it all manually, hitting the edit button for every syllable. With each rewind I would listen and anticipate the coming syllable, learning as I went along to adjust for delayed reaction. I learned quickly—every ‘mistake’ was a step forward and one or more back. Rather quickly I wrote — I could almost say scribbled — a text, driven by a personal relationship breakup, yet, more to the point, directed to an abstract other; that is, someone a viewer could identify with.
Decision of No Return or A sense of territory (Germany/Spain, 2017, 8:08) – Christina Schultz
The video is made of 49 different sources featuring famous British detective television characters who investigate on a disturbing case, the decision of the British referendum of 23 of june 2016 to exit the European Union. The literary characters are Sherlock Holmes, Miss Marple, The Famous Five, James Bond, John Steed and Emma Peel, Monsieur Poirot, Mrs. Jessica Fletcher, Marlowe and Colombo as exceptions being either Belgium or American but born from British authors. The selection was made according to childhood heroes of the artist and the music is a hommage to ‘Why can’t we live together’ by Timmy Thomas made in collaboration with Mirim Casal Madinabeita.
Repúblicas Mínimas 4 (Spain, 2016, 0:43) – Rubén Martín de Lucas
Microstate of 100m2, 1 inhabitant and 1 day duration carried out without permission on fallow land at coordinates 40.720273, -3.241565. Plant shaped as an equilateral triangle with a side of 15.19m. Border built with local stones, displaced and aligned.
Oh I can´t stop (Polonia, 1975, 10:09) – Zbigniew Rybczynski
A story of a monster which, moving at an enormous speed, devours whatever comes across on its way: people, animals, cars, buildings.