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“FUSO 2020 – 27 a 30 de Agosto


CURADORES CONVIDADOS

Antonia Gaeta é curadora e neologista. Especialista em arte contemporânea, arte bruta, e em educação pela arte, tem vindo a realizar, desde 2003, pesquisa e projetos de exposições com várias instituições artísticas portuguesas, bem como outras noutros países. Também escreve regularmente para catálogos de arte, revistas e programas de exposições. Em 2019 fundou o projeto/espaço VERÃO, em Lisboa.


Bojana Piškur
nasceu em Ljubljana, Eslovénia (na altura Jugoslávia). Licenciou-se em história da arte na Universidade de Ljubljana e fez o doutoramento no Institute for Art History at the Charles University, Praga, República Checa. Trabalha como curadora-chefe no Museu de Arte Moderna de Ljubljana  (+ Museum of Contemporary Art Metelkova). O foco do seu trabalho profissional tem a ver com assuntos políticos relacionados, ou que se manifestam, no domínio da arte, com uma ênfase especial na região que foi, formalmente, a Jugoslávia. Comissariou exposições, escreveu para numerosas publicações e deu palestras em vários países, em tópicos como as pós-vanguardas na Jugoslávia, cinema experimental, educação radical, políticas culturais socialistas e o Movimento Não Alinhado, sempre enquadradas numa perspetiva social e política mais ampla.


Cristiana Tejo
é curadora independente e doutora em Sociologia (UFPE). É investigadora do IHA da Universidade Nova de Lisboa e gere o projeto NowHere – trocas e experimentos artísticos com a artista Marilá Dardot. É curadora juntamente com Kiki Mazzuchelli da Residência Belojardim, no Agreste de Pernambuco, e foi co-fundadora do Espaço Fonte (Recife) espaço de residência que recebeu artistas e curadores da Alemanha, França, Espanha, Argentina, Porto Rico, Holanda, Portugal e do Brasil. Foi também curadora do projeto Made in Mirrors, intercâmbio entre artistas do Brasil, China, Egito e Holanda (2007 – 2012). Foi coordenadora-geral de capacitação da Fundação Joaquim Nabuco (2009 – 2011). Co-curou o 32º Panorama da Arte Brasileira do MAM – SP, com Cauê Alves (2011). Foi diretora do Museu de Arte Moderna Aloísio Magalhães (2007-2009), curadora de Artes Plásticas da Fundação Joaquim Nabuco (2002-2006), curadora do Rumos Artes Visuais do Itaú Cultural (2005-2006). Vive e trabalha em Lisboa.


Greg de Cuir Jr
é curador independente, escritor e tradutor. Vive e a trabalha em Belgrado, Sérvia. Recentemente, fez programação para instituições como: Eye Filmmuseum, em Amsterdão; Arsenal, em Berlin; Anthology Film Archives em Nova-Iorque, e para a School of the Art Institute of Chicago. Viu a sua escrita ser publicada em revistas como CURA. e Non-Fiction.  Deu, recentemente,  palestras na Universidade de Chicago e no Sandberg Instituut | Rietveld Academie, em Amsterdão.


Lori Zippay
é uma curadora, escritora e consultora baseada em Nova-Iorque, ativa na organização de exposições de media art e na distribuição e na preservação deste medium, há mais de trinta e cinco anos. Desde meados dos anos 80 até 2019 foi Diretora Executiva da Electronic Arts Intermix (EAI), uma associação sem fins lucrativos, e um dos mais importantes repositórios de media art. Zippay construiu o arquivo, que conta com mais de 4000 obras de media art, tendo também iniciado um programa pioneiro de preservação das obras em suporte videográfico. Foi co-autora e inaugurou a extensa plataforma de publicações online e de recursos digitais, e estabeleceu vários projetos e programas artísticos de longo alcance. Comissariou um grande número de exposições de media art e de programação em vídeo; dá regularmente palestras em instituições culturais e participa em conferências em todo o mundo, das quais destaca as do The Museum of Modern Art, Nova-Iorque; Tate Modern, Londres; e Centro Georges Pompidou, em Paris. Escreve regularmente sobre media art, tendo desenvolvido e sido consultora em projetos de curadoria, de preservação e de projetos educativos com jovens artistas ou artistas estabelecidos. Participou em júris de festivais internacionais, em comissões para atribuição de financiamento, em simpósios e em painéis de consultores. Presentemente, enquanto Diretora Emérita da EAI, participa nos Conselhos Consultivos da Times Square Arts, e, também, no Collaborative Cataloging Japan.


Rosa Spaliviero
(nascida em 1981 em Dakar, Senegal) vive e trabalha entre Bruxelas e Lubumbashi. Enquanto programadora assistente, entre 2006 e 2010, do Dockanema Festival do Filme Documentário, no Maputo, dirigido por Pedro Pimenta, ficou a conhecer as cinematografias Africanas. Como programadora freelancer tem vindo a coordenar eventos culturais e a comissariar programas de cinema em Bruxelas, Veneza, Dakar, Zurique, Paris, Maputo e Lubumbashi. Foi, ao longo de sete anos (2011-2018), produtora no Atelier Graphoui, um espaço para a produção audiovisual experimental em Bruxelas, que apoia as primeiras-obras de jovens realizadores. Em 2017 fundou a produtora de cinema independente Twenty Nine Studio & Production, em Bruxelas. Colabora frequentemente com Katy Lena Ndiaye na IndigooMoodFilms, baseada simultaneamente em  Dakar e em Bruxelas. Foi uma das fundadoras de Picha asbl, e está envolvida com a Bienal de Lubumbashi desde 2008, enquanto diretora de produção e programadora de cinema. A Bienal é um ponto de encontro da jovem cena artística da República Democrática do Congo.


Tanya Barson
é Diretora Artística do MACBA, Barcelona. Anteriormente, foi Curadora de Arte Internacional na Tate Modern (2007-2016), e Curadora de Exposições e Coleções na Tate Liverpool (2004-2007), tendo entrado na Tate em 1997 como Curadora Assistente. Comissariou exposições como: Christian Marclay. Compositions, MACBA (2019), Melanie Smith: Farce and Artifice, MACBA (2018); Rosemarie Castoro: Focus at Infinity, MACBA (2017); Georgia O’Keeffe, Tate Modern (2016), Mira Schendel, Tate Modern (2013); Afro Modern: Journeys through the Black Atlantic, Tate Liverpool (2010); Oiticica in London, Tate Modern (2007); Ellen Gallagher: Coral Cities, Tate Liverpool (2007); Jake and Dinos Chapman: Bad Art for Bad People, Tate Liverpool (2006); Making History: Art and Documentary in Britain from 1929 to Now, Tate Liverpool (2006) e Frida Kahlo, Tate Modern (2005). Foi consultora de Adventures of the Black Square: Abstract Art and Society 1915-2015, Whitechapel Art Gallery (2015). De 2002 a 2016 colaborou com o curador-adjunto da Tate para arte da América Latina, na aquisição de obras de arte para a coleção da Tate. [Cuauhtémoc Medina 2002-2008, Julieta Gonzalez 2008-2012, Jose Roca 2012-2014, and Inti Guerrero 2016-].

“FUSO 2020 – August 27th to 30th

 

CURATORS

Antonia Gaeta is a curator and a neologist. Skilled in contemporary art, art brut and art education, since 2003 she developed research and exhibition projects with several artistic institutions in Portugal and abroad and has published texts in art catalogs, magazines and exhibition programs. In 2019, she founded the project space VERÃO, in Lisbon.


Bojana Piškur
was born in Ljubljana, Slovenia (then Yugoslavia). She graduated in art history from the University of Ljubljana and received her Ph.D. at the Institute for Art History at the Charles University in Prague, the Czech Republic. She works as a senior curator in the Museum of Modern Art in Ljubljana (+ Museum of Contemporary Art Metelkova). Her focus of professional interest is on political issues as they relate to or are manifested in the field of art, with special emphasis on the region of (former) Yugoslavia. She has curated many exhibitions, written for numerous publications and lectured in various parts of the world on the topics such as post avant-gardes in Yugoslavia, experimental film, radical education, socialist cultural politics and the Non-Aligned Movement, always in relation to the wider social and political environment.


Cristiana Tejo
is an independent curator, and holds a Doctorate in Sociology (UFPE). She is a researcher at the IHA of Nova University in Lisbon, and manages the project
NowHere – trocas e experimentos artísticos (artistic exchanges and experiments) with the artist Marilá Dardot. Together with Kiki Mazzuchelli, she is the curator of the Residência Belojardim, in the Pernambuco Agreste, and was co-founder of the Espaço Fonte (Recife), a residency space which hosted artists and curators from Germany, France, Spain, Argentina, Puerto Rico, Holland, Portugal and Brazil. She was also the curator for the project Made in Mirrors, an exchange between artists from Brazil, China, Egypt and Holland (2007 – 2012). She was the coordinator-general of training for the Joaquim Nabuco Foundation (2009 – 2011), co-curated the 32nd Panorama of Brazilian Art at MAM – SP with Cauê Alves (2011), was the director of the Aloísio Magalhães Museum of Modern Art (2007-2009), the curator of Fine Arts at the Joaquim Nabuco Foundation (2002-2006), and curator of the Rumos Artes Visuais at Itaú Cultural (2005-2006). She lives and works in Lisbon.


Greg de Cuir Jr
is an independent curator, writer, and translator who lives and works in Belgrade (Serbia). He most recently organised programs for Eye Filmmuseum in Amsterdam, Arsenal in Berlin, Anthology Film Archives in New York, and School of the Art Institute of Chicago, among other institutions. His writing was most recently published in the magazines CURA. and Non-Fiction. He most recently delivered talks at University of Chicago and Sandberg Instituut | Rietveld Academie in Amsterdam.


Lori Zippay
is a New York-based curator, writer and consultant who has been active in media art exhibition, distribution and preservation for over thirty-five years. From the mid-1980s to 2019 she served as Executive Director of Electronic Arts Intermix (EAI), a nonprofit organization that is a leading resource for media art. She developed EAI’s archive of over 4,000 media artworks, initiated its pioneering video preservation program, inaugurated and co-authored its extensive online publications and digital resources, and established numerous long-range projects and artistic programs. She has curated numerous media-based exhibitions and video programs; lectured at institutions and presented at conferences around the world, including at The Museum of Modern Art, New York; Tate Modern, London; and Centre Georges Pompidou, Paris, among many others; written extensively on media art, and developed and consulted on numerous curatorial, preservation and educational projects with emerging and established artists. She has served on numerous international festival juries, funding panels, symposia, and advisory boards. She currently serves on the Advisory Committees of Times Square Arts and Collaborative Cataloging Japan, and as Director Emerita of EAI.


Rosa Spaliviero
(born in 1981 in Dakar, Senegal) lives and works mainly between Brussels and Lubumbashi. She was introduced to African cinemas in Maputo between 2006 and 2010, as a program assistant at the Dockanema Documentary Film Festival directed by Pedro Pimenta. She has been coordinating cultural events and curating film programs in Brussels, Venice, Dakar, Zurich, Paris, Maputo and Lubumbashi as a freelancer since then. She was producer for Atelier Graphoui for 7 years (2011-2018), an experimental audiovisual production workspace in Brussels supporting first-time filmmakers. In 2017, she founded an independent film company in Brussels, Twenty Nine Studio & Production. She also collaborates with Katy Lena Ndiaye, on behalf of IndigooMoodFilms, based both in Dakar and Brussels. Founding member of Picha asbl, she has been involved in the Biennale de Lubumbashi since 2008 as a production manager and film curator. The Biennale is a uniting point for the young art scene of the Democratic Republic of Congo.


Tanya Barson
is Chief Curator of MACBA, Barcelona. Previously, she was Curator of International Art at Tate Modern 2007-2016, and Exhibitions and Collections Curator at Tate Liverpool, 2004-2007. She originally joined Tate in 1997 as an Assistant Curator. She has curated exhibitions including Christian Marclay: Compositions, MACBA (2019), Melanie Smith: Farce and Artifice, MACBA (2018); Rosemarie Castoro: Focus at Infinity, MACBA (2017); Georgia O’Keeffe, Tate Modern (2016), Mira Schendel, Tate Modern (2013); Afro Modern: Journeys through the Black Atlantic at Tate Liverpool (2010); Oiticica in London, Tate Modern (2007); Ellen Gallagher: Coral Cities, Tate Liverpool (2007); Jake and Dinos Chapman: Bad Art for Bad People, Tate Liverpool (2006); Making History: Art and Documentary in Britain from 1929 to Now, Tate Liverpool (2006); and Frida Kahlo, Tate Modern (2005). She was an advisor for Adventures of the Black Square: Abstract Art and Society 1915-2015, Whitechapel Art Gallery (2015). From 2002 to 2016 she worked with Tate’s Adjunct Curator of Latin American art [Cuauhtémoc Medina 2002-2008, Julieta Gonzalez 2008-2012, Jose Roca 2012-2014, and Inti Guerrero 2016-] to acquire Latin American art for the Tate collection.