FUSO 2010 – Programação
28 Julho, 22h
BES Arte & Finança
VALIE EXPORT – Expanded Cinema
Duração total 34’57’’
VALIE EXPORT, Touch Cinema, Áustria, 1968, Beta SP (expanded cinema, loop), P&B, som, 1’08’’
Touch Cinema é um documento da famosa performance de rua de VALIE EXPORT, em que o público foi convidado a tocá-la no interior duma caixa com cortinas, acoplada ao seu torso. O trabalho é um comentário espirituoso e de confronto da objetificação do corpo da mulher.
VALIE EXPORT, Cuts: Elements of Observation, Alemanha,1971-74, Beta SP, P&B, som, 16’34’’
Cuts: Elements of Observation é uma coleção de planos fixos de linhas, números, salas e edifícios. O trabalho faz parte da investigação progressiva de VALIE EXPORT sobre a materialidade do cinema. O plano, a imagem, o corte e a banda sonora aparecem simultaneamente discretos e sintetizados.
VALIE EXPORT, Adjunct Dislocations II, Alemanha,1973-78, Beta SP, P&B, som, 17’15’’
Adjunct Dislocations II documenta uma performance tecnicamente inventiva. VALIE EXPORT desloca-se num percurso, descrevendo uma linha com duas câmaras em circuito fechado apontadas para diferentes direções e focadas em ecrãs padronizados. As suas ações provocam a modificação das formas lineares nos monitores.
A performance foi realizada na Pro Music Nova, Theater in Packhaus, Bremen, 1978.
July 28th, 10pm
VALIE EXPORT – Expanded Cinema
Total running time 34’57’’
VALIE EXPORT, Touch Cinema, Austria, 1968, Beta SP (expanded cinema, loop), B&W, sound, 1’08’’
Touch Cinema is a document of VALIE EXPORT’s famous street performance, in which the public was invited to touch her inside a curtained box attached to the artist’s upper torso. The work is a witty and confrontational comment on the objectification of women’s bodies.
VALIE EXPORT, Cuts: Elements of Observation, Germany,1971-74, Beta SP, B&W, sound, 16’34’’
Cuts: Elements of Observation is a collection of stationary camera shots of lines, numbers, rooms and buildings. The work forms part of VALIE EXPORT’s ongoing investigation into the materiality of filmmaking. The shot, the image, the cut, and the soundtrack appear simultaneously discrete and synthesized.
VALIE EXPORT, Adjunct Dislocations II, Germany, 1973-78, Beta SP, B&W, sound, 17’15’’
Adjunct Dislocations II documents a technically inventive performance. VALIE EXPORT moves along a track with two closed-circuit cameras that are facing different directions and are focused upon patterned screens. Her action creates changing linear shapes on monitor banks within the space. The performance was held at pro music nova in Packhaus Theater, Bremen, 1978.