“ANIMA”

PEDRO BAPTISTA

ENGLISH

 

Após o fim de um processo de criação de um espectáculo, uma actriz encontra-se estranhamente afetada por esse trabalho. O seu corpo encontra-se em conflito. Como que num estado de perigo iminente que a persegue. Entretanto, a companhia inicia o processo de criação de um novo espectáculo, a partir da tragédia de Cassandra, mas o estado da actriz compromete a sua relação com a nova produção.

Bio

Pedro Baptista completou o Mestrado em Teatro (Artes Performativas) na Escola Superior de Teatro e Cinema. Enquanto intérprete (em teatro, dança e performance), trabalhou com: Jorge Andrade (mala voadora), Madalena Victorino, Mário Coelho, Patrícia Moreira (Tremor Teatro), Pedro Saavedra (O Fim do Teatro), Toni Cafiero, entre outros. Integrou a companhia de teatro Artistas Unidos, tendo sido dirigido por Jorge Silva Melo e Pedro Carraca, em diversos espectáculos, leituras encenadas e leituras para a rádio. Enquanto autor e encenador, destaca as seguintes criações: Oração do veado sereio (2021), Suspiria (2020), A Gaivota (2019), Prosopopeia (2018) e Paisagem (2015).

Ficha Técnica

Texto e Encenação:
Pedro Baptista

Interpretação:
Ana Valentim, Carolina Dominguez, Inês Vaz, Júlia Valente, Mariana Guarda, Mariana Pacheco de Medeiros e Mário Coelho

Desenho de Luz:
Diana Santos

Figurinos:
Carmen Alves

Sonoplastia:
Filipe Baptista

Apoio à criação:
Anabela Ribeiro

Produção e Comunicação:
Pedro Baptista

Residência de Co-produção:
O Espaço do Tempo

Apoios:
República Portuguesa – Cultura, DGartes – Direção-Geral das Artes; Temps D’Images; Companhia Olga Roriz

“ANIMA”

PEDRO BAPTISTA

 

Following a process of putting together and presenting a show, an actress is strangely affected by that work which has now ended. Her body is in conflict: is it as if something was born within it – a figure, a spirit? It is not known what it is. She admits the possibility that your body is under the influence of something (energies, spirits?), something that seems to want to take hold of itself or to inhabit in her.</p><p>Meanwhile, the theater company begins the process of making a new show, “Cassandra”, but the injuries (physical, psychological – all the same) of the last work remain in the body of the actress, compromising her well-being and availability to the new production. Starting from this conflict, a dialogue is established concerning questions related to illusion, belief, spiritism, theater, etc. One follows the journey of this woman, in her attempt of resolution or search for an answer to that mysterious phenomenon to which her body is now subject.

Bio

Pedro Baptista has a MA in Theatre (Performing Arts) from Lisbon’s Film School (ESTC). As interpreter (in theatre, dance and performance), he worked with: Jorge Andrade (mala voadora), Madalena Victorino, Mário Coelho, Patrícia Moreira (Tremor Teatro), Pedro Saavedra (O Fim do Teatro) and Toni Cafiero, among others. He joined the theater company Artistas Unidos, and acted in various plays directed by Jorge Silva Melo and Pedro Carraca, as well as in staged readings and readings for the radio.</p><p>As author and director, Pedro Baptista wants to highlight the following creations: “Oração do veado sereio” (2021), “Suspiria” (2020), “A Gaivota” (2019), “Prosopopeia” (2018) and “Paisagem” (2015).

Credits

Text and direction: Pedro Baptista

Cast: Ana Valentim, Carolina Dominguez, Inês Vaz, Júlia Valente, Mariana Guarda, Mariana Pacheco de Medeiros e Mário Coelho

Light design: Diana Santos<br>Costumes: Carmen Alves

Sound design: Filipe Baptista

Creation support: Anabela Ribeiro

Production and press relations: Pedro Baptista

Coproduction residency: O Espaço do Tempo

Support: República Portuguesa – Cultura, DGartes – Direção-Geral das Artes; Temps d’Images; Companhia Olga Roriz