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“FUSO 2016 – 23 a 28 de Agosto

Programa

 

27 Agosto, 22h
Museu Arqueológico do Carmo


“Editied at EAI”: Selections from Five Decades

Curadoria de Lori Zippay
Duração da sessão 45’


A Electronic Arts Intermix (EAI), uma instituição de Nova Iorque dedicado a promover a criação, exibição, distribuição e preservação da arte da imagem em movimento, celebra seu 45º aniversário em 2016. O arquivo da EAI conta com mais de 3.700 obras de artistas de vídeo desde 1960 até ao presente, de obras de vídeo arte por figuras pioneiras até obras digitais de novas gerações de artistas.

Este programa do 45º aniversário destaca uma área historicamente significante mas menos conhecida dos programas da EAI: as instalações da EAI para edição de vídeo por artistas, um dos primeiros espaços criativos para vídeo nos Estados Unidos da América. Ao longo de cinco décadas, um extraordinário número de artistas usou as instalações da EAI para criar trabalhos que contribuíram para as diversas histórias alternativas da arte media.
O programa apresenta uma seleção eclética de trabalhos que foram “editados na EAI” desde os anos 70 até ao final da década de 2000. De trabalhos raramente vistos dos anos 70 e 80 – incluindo uma das primeiras peça de Anthony Ramos que confronta identidades raciais, culturais e de género, e videoclips alternativos da Dana Birnbaum da cena Nova Iorquina – ao remix de 2000 de Nam June Paik e à performance Kinetic Theatre dos anos 60 de Carolee Schneemann que foi recentemente composto em 2009, estes trabalhos falam das poderosas expressões artísticas empregando imagem em movimento ao longo de cinco décadas. “Editado na EAI” também mapeia a evolução do analógico ao digital, uma mudança refletida não só nos processos técnicos dos trabalhos mas também nos seus fundamentos conceptuais e ressonâncias culturais.

Anthony Ramos, Black & White (Preto & Branco), 1973-75, 12’58”
Black & White é uma obra de vídeo, de duas projeções, historicamente importante e que foi inovadora na sua forma e conteúdo. Este trabalho raramente visto é uma poderosa e presciente afirmação sobre identidade racial, de género e cultural. Duas imagens vídeo são vistas lado a lado. Um homem (Anthony Ramos) e uma mulher (Ann Ramos) enfrentam a câmara, nus da cintura para cima. Em simultâneas ações, transformam a cor dos seus corpos e caras; o homem aplica um pigmento branco na sua pele escura, enquanto a mulher aplica um pigmento preto na sua pele branca. A banda sonora mistura música Cabo Verdiana com textos sobre o Infante Dom Henrique o Navegador, as viagens dos escravos de África, e a cultura Cabo Verdiana. Black & White, exibido aqui numa versão de apenas uma projeção, foi recentemente restaurado pela EAI.


Dana Birnbaum, New Music Shorts: Radio Fire Fight, The Mudd Club, NYC; Glenn Branca, Symphony No.1, The Performing Garage, NYC, 1981, 5’41”

As duas curtas peças que constituem New Music Shorts surgiram a partir do compromisso de Birnbaum com a cena musical de Nova Iorque no início dos anos 80. Estes clipes dinâmicos, feitos com tecnologia de vídeo analógica, são documentos com multi-imagens das primeiras performances da experimental noise band Radio Fire Fight e do compositor avant-garde Glenn Branca. Criados no mesmo ano em que os MYV explodiram na televisão, estes trabalhos podem ser vistos como vídeos musicais alternativos para a cena Nova Iorquina, empregando o que Birnbaum chama de “uma linguagem televisiva para canções populares”.


Michael Smith, OYMA (Outstanding Young Men of America), 1996, 9’23”

Nesta humorística mas pungente paródia de género, Michael Smith atua como o seu infortunado alter-ego “Mike”. Mike é nomeado um “Excecional Jovem da América” e organiza uma festa para celebrar. Vai buscar a sua indumentária disco sound e faz a sua melhor interpretação ao som de Disco Inferno, decorando a sua casa com bolas de espelhos. A noite cai enquanto Mike olha para o céu e contempla o seu futuro. O inexpressivo estilo de Smith sublinha a lacuna que existe entre as expectativas de Mike e a realidade cultural.


Nam June Paik, Analogue Assemblage, 2000, 2’08”

Redesenhada a partir de uma das primeiras experiências de Paik com sintetizadores de vídeo (a peça de 1969 com 90 minutos, 9/23/69: Experiment with David Atwood), Analogue Assemblage emprega recente tecnologia para criar uma montagem com múltiplas camadas, que referencia tanto o antigo como o novo. A estranha pontuação eletrónica de 1969 flutua sobre o processamento de imagem fantasmagórico; a resultante destilação é um hino à forma como o futuro era.


Carolee Schneemann, Water Light/Water Needle (Lake Mahwah, New Jersey), 1966-2009, 11’13”, cor, som, película 16mm transferida para video HD

O clássico trabalho aéreo Kinetic Theatre de 1966 de Schneemann foi pela primeira vez encenado na Igreja St. Markh em Bowery, Nova Iorque, com oito intérpretes movendo-se aleatoriamente numa teia de cordas e roldanas. Um de dois registos vídeo desta influente performance, encenada ao ar livre, em árvores e ao longo da superfície do lago Mahwah em Nova Jersey. As sequências foram dirigidas por Schneemann. A artista criou esta versão em HD na EAI em 2009.

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“FUSO 2016 – 23 a 28 de Agosto

Programa

 

August 27, 10pm
Museu Arqueológico do Carmo

 

“Editied at EAI”: Selections from Five Decades
Curatorship by Lori Zippay
Total running time 45’


Electronic Arts Intermix (EAI), a New York-based resource dedicated to fostering the creation, exhibition, distribution and preservation of moving image art, celebrates its 45th anniversary in 2016. EAI’s archive of over 3,700 moving image works by artists span the 1960s to the present, from seminal video art works by pioneering figures to digital works by new generations of artists.

This 45th-anniversary program highlights a historically significant but less well-known area of EAI’s programs: EAI’s Editing Facility for artists, one of the first such creative workspaces for video in the United States. Across five decades, an extraordinary range of artists has used EAI’s facility to create works that have contributed to media art’s diverse alternative histories.

The program features an eclectic selection of works that were “edited at EAI” from the early 1970s to the late 2000s. From rarely seen works from the 1970s and 1980s – including an early two-channel piece by Anthony Ramos that confronts racial, cultural and gender identities, and Dara Birnbaum’s alternative music videos from the downtown New York scene – to a 2000 Nam June Paik remix and a Carolee Schneemann’s Kinetic Theate performance from the 1960s that was newly composited in 2009, these works speak to the powerful artistic expressions of artists employing moving image media across five decades. “Edited at EAI” also charts an evolution from the analogue to the digital, a shift reflected not only in the works’ technical processes but also in their conceptual underpinnings and cultural resonances.

Anthony Ramos, Black & White, 1973-75, 12’58”

Black & White is a historically significant two-channel video piece that was ground-breaking in its form and content. This early, rarely seen work is a powerful and prescient statement on racial, gender and cultural identities. Two video images are seen side-by-side. A man (Anthony Ramos) and a woman (Ann Ramos) face the camera, nude from the waist up. In simultaneous performance actions, they transform the colour of their bodies and faces; the man applies white pigment to his dark skin, while the woman applies black pigment to her white skin. The soundtrack mixes Cape Verdean music with texts on Prince Henry the Navigator, the voyages of slaves from Africa, and Cape Verdean heritage. Black & White, shown here in a composite single-channel version, was recently restored by EAI.


Dana Birnbaum, New Music Shorts: Radio Fire Fight, The Mudd Club, NYC; Glenn Branca, Symphony No.1, The Performing Garage, NYC, 1981, 5’41”

The two short pieces that constitute New Music Shorts emerged from Birnbaum’s engagement with the downtown New York music scene of the early 1980s. These dynamic clips, made with analogue video technology, are multi-image documents of early live performances by experimental noise band Radio Fire Fight and avant-garde composer Glenn Branca. Created the same year that MYV exploded onto television, these works can be seen as alternative music videos for the downtown scene, employing what Birnbaum terms as “a television language for popular song”.


Michael Smith, OYMA (Outstanding Young Men of America), 1996, 9’23”

In this humorous but poignant genre parody, Michael Smith performs as his hapless alter ego “Mike”. Here Mike gets nominated as an “Outstanding Young Man of America” and plans a party to celebrate. He digs out his disco suits and, ‘strutting his funky stuff’ to the sound of Disco Inferno, sets up glitter balls and decorates the house. Night falls as Mike looks to the sky and contemplates his future. Smith’s deadpan style highlights the gap between Mike’s expectations and the cultural reality.


Nam June Paik, Analogue Assemblage, 2000, 2’08”

Drawing from and remixing one Paik’s earliest experiments with video synthesizers (the 90-minute 1969 piece 9/23/69: Experiment with David Atwood), Analogue Assemblage employs recent technology to create a multi-layered montage that references both the old and the new. The eerie 1969 electronic score floats over ghostly image processing; the resulting distillation is a paean to the way the future was.

Carolee Schneemann, Water Light/Water Needle (Lake Mahwah, New Jersey), 1966-2009, 11’13”, colour, sound, 16mm film on HD video
Schneemann’s classic 1966 aerial Kinetic Theatre work was first staged at St. Mark’s Church in the Bowery in New York, with eight performers moving to a score of randomized encounters on layers of rigged ropes and pulleys. One of two video documents of this early and influential performance, this version is enacted outdoors in trees and across the surface of Lake Mahwah in New Jersey, in sequences directed by Schneemann. The artist created this HD composite version at EAI in 2009.


Carolee Schneemann, Water Light/Water Needle (Lake Mahwah, New Jersey), 1966-2009, 11’13”, colour, sound, 16mm film on HD video

Schneemann’s classic 1966 aerial Kinetic Theatre work was first staged at St. Mark’s Church in the Bowery in New York, with eight performers moving to a score of randomized encounters on layers of rigged ropes and pulleys. One of two video documents of this early and influential performance, this version is enacted outdoors in trees and across the surface of Lake Mahwah in New Jersey, in sequences directed by Schneemann. The artist created this HD composite version at EAI in 2009.