Biografia
Maurícia Barreira Neves (Portimão, 1989)
Coreógrafa e performer, tem produzido as suas próprias criações de dança, performance, instalação e música, aventurando-se também na área de figurinos e design de iluminação, nas suas criações. Em 2009, dedica-se mais afincadamente à criação das suas performances. Criou desde de 2010, KITSCHCAMP – JUÍZO FINAL, em 2013, inicia a criação de uma trilogia de peças: uma instalação – This is not entertainment – uma faixa musical – This is not for sale e é um manifesto – e uma peça de dança – This is not a love story. This is A and B; em 2014, “I’m not comfortable talking to you from up here”, uma peça de dança de 15 minutos; em 2015, “I can’t die because of Global Warming”; em 2016, “WE WILL USE SMOKE MACHINES”, um trabalho colaborativo com 5 artistas de diferentes áreas artísticas, apresentado no Festival Cumplicidades e em Portimão; em 2016/2017 “The power of unknown CHAOS” e “We are NOT so pretentious”; em 2018 “I can’t see the sea”, “This is not for sale e é um manifesto” (versão performance), “anesthetize”; 2020/2021 “and STILL we MOVE”
Trabalha/Trabalhou com RADAR 360 (“Arrumadores de Pessoas”, 2011); Martim Pedroso (“Penthesilia”, 2012); Margarida Mestre (“Corações ao alto”, 2013); Ana Borralho e João Galante (“Atlas”, 2014); João Sousa Cardoso (“Mima- Fatáxa”, 2015); Joris Lacoste (“Encyclopédie de la parole”, 2014) e Collectif Jambe (“AQUI HÁ REGRAS”, 2016); André Uerba; Gustavo Ciríaco (“Onde o Horizonte se move”, 2017); Ligia Soares (“Cuore”, 2018); Bruno Humberto e Rui Paiva (“a vila”, 2019); Joana Castro (“RITE OF DECAY”, 2019 e “darktraces”, 2020).
Tem apresentado as suas criações em Lisboa (CCB, Teatro Cornucópia, Teatro Ibérico, Negócio – ZDB e Temps d’Images 2018 e 2020), Vila Nova de Gaia (Armazém 22), Montemor-o-Novo (PT.17), Serpa (Musibéria), Almada (Teatro Municipal Joaquim Benite), Torres Vedras (Cine-Teatro), Portimão (TEMPO – Teatro Municipal de Portimão), Faro (Teatro das Figuras), Guimarães (CIAJ), na Lituânia, Roménia e na Alemanha.
Ficha Técnica
Direcção, Coreografia, Voz, Cenografia e Figurinos: Maurícia | Neves
Co-criação e Interpretação: Beatriz Dias, Greta Grineviciute e Anaísa Lopes
Música original: Daina Dieva
Design de Luz: Vera Martins
Aconselhamento artístico: Joana Castro
Vídeo e Fotografia: João Catarino & Catherina Cardoso
Coprodução: Centro Cultural Vila Flor
Apoio: ORG.I.A / selfmistake
Apoio a residências artísticas: Menų spaustuvė/ Arts Printing House, O Espaço Do Tempo e Centro de Criação de Candoso
Support for International Circulation: Embaixada de Portugal em Copenhaga / Instituto Camões, Fundação Calouste Gulbenkian e Fundação GDA
“ANESTHETIZE”
Maurícia | Neves
Biography
Maurícia Barreira Neves (Portimão, 1989)
Choreographer and performer, has been producing her own dance, performance, installation and music creations, while also trying her hand at costumes and light design in her works. In 2009, she started focusing in creating her own performances. Since 2010, she developed “KITSCHCAMP – JUÍZO FINAL”; in 2013, she began creating a trilogy piece, composed of one installation called “This is not entertainment”, a musical track, “This is not for sale e é um manifesto”, and a dance piece called “This is not a love story. This is A and B”; in 2014, she developed “I’m not comfortable talking to you from up here”, a 15 minute dance piece; in 2015, while in Germany, she designed and presented a 5 hour long installation/performance, “I can’t die because of Global Warming”; in 2016 “WE WILL USE SMOKE MACHINES”, done in collaboration with 5 artists from different areas, presented at Festival Cumplicidades and, afterwards, in Portimão; in 2016/2017, she set new creative goals and designed “The power of unknown CHAOS” and “We are NOT so pretentious”; in 2018, “I can’t see the sea”, “This is not for sale e é um manifesto” and “anesthetize”.
Work/Worked with RADAR 360 (“Arrumadores de Pessoas”, 2011); Martim Pedroso (“Penthesilia”, 2012); Margarida Mestre (“Corações ao alto”, 2013); Joris Lacoste (“Encyclopédie de la parole”, 2014); Ana Borralho e João Galante (“Atlas”, 2014); João Sousa Cardoso (“Mima- Fatáxa”, 2015); Collectif Jambe (“AQUI HÁ REGRAS”, 2016); André Uerba; Gustavo Ciríaco (“Onde o Horizonte se move”, 2017); Ligia Soares (“Cuore”, 2018); Bruno Humberto & Rui Paiva (“a vila”, 2019); Joana Castro (“RITE OF DECAY”, 2019 & “darktraces”, 2020).
She has presented her creations in Lisbon (CCB, Teatro Cornucópia, Teatro Ibérico, Negócio – ZDB and Temps d’Images), Serpa (Musibéria), Montemor-o-Novo (PT.17), Almada (Teatro Municipal Joaquim Benite), Torres Vedras (Cine-Teatro), Portimão (TEMPO – Teatro Municipal de Portimão), , Faro (Teatro das Figuras), Guimarães (CIAJ), Romania, Lithuania and Germany.
Credits
Direction, Choreography, Voice, Stage design and Costumes: Maurícia | Neves
Co- creators and Performers: Beatriz Dias, Greta Grineviciute e Anaísa Lopes
Original Music: Daina Dieva
Light Design: Vera Martins
Artistic Advice: Joana Castro
Video & Photography: João Catarino & Catherina Cardoso
Coproduction: Centro Cultural Vila Flor
Support: ORG.I.A/ selfmistake
Artistic residency support: Menų spaustuvė/ Arts Printing House, O Espaço Do Tempo and Centro de Criação de Candoso
Support for International Circulation: Fundação GDA, Embaixada de Portugal em Copenhaga / Instituto Camões and Fundação Calouste Gulbenkian