“HOME IS WHERE YOUR HEART IS”

Vasco Mendonça

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Depois de um dia na barbearia, Rodolfo Gregorio dirigiu-se ao bar de karaoke do seu bairro ainda com o cheiro do pó de talco.

 

Deixando de lado o seu copo de cerveja Red Horse Extra Strong, agarrou num microfone com a confiança de um habitué e o espaço ficou em silêncio enquanto cantava “My Prayer” dos The Platters. De seguida, cantou canções conhecidas do público, de Tom Jones e Engelbert Humperdinck. Mas Gregorio, de 63 anos, uma testemunha de lutas infindáveis e esfaqueamentos ocasionais que surgiam de disputas relacionadas com o karaoke, não se atrevia a escolher um clássico apreciado: a versão de Frank Sinatra de “My Way”. “Gostava do “My Way”, mas depois de tanta confusão, deixei de cantar esta canção”, afirmou. “Podem matar-nos.” NYT 06.02.10

HOME IS WHERE YOUR HEART IS é uma encomenda do DRUMMING GP ao compositor Vasco Mendonça. Partindo de uma passagem de “Molloy”, de Samuel Beckett, a peça explora a música realizada com a voz, o corpo e objectos do quotidiano, numa corrente de consciência que percorre temas como o medo, o activismo, e a violência.

 

Biografias dos criadores

 

Vasco Mendonça

A música de Vasco Mendonça tem sido executada internacionalmente por grupos como o Asko|Schoenberg Ensemble, Nieuw Ensemble, Axiom Ensemble, Remix Ensemble, International Contemporary Ensemble (ICE), Orquestra Gulbenkian, Orquestra Sinfónica Casa da Música e Drumming Ensemble. Mendonça tem tido obras encomendadas e tocadas em importantes festivais como Festival d’Aix-en-Provence, Aldeburgh Music, Verbier Festival, Musica Nova Helsinki, Musica Strasbourg, November Music, Gaudeamus Music Week and Morelia Music Festival; e em salas como a Philharmonie de Paris, Lincoln Center, Het Concertgebouw Amsterdam, La Monnaie, Kaaitheater, Grand Théâtre du Luxembourg, Elbphilharmonie, Centro Cultural Del Bosque, National Sawdust, Concertgebouw Brugge, Kölner Philharmonie, de Singel, Mousonturm Frankfurt, Casa da Música e Fundação Gulbenkian. O seu interesse em compôr para teatro tem levado a colaborações com algumas das mais destacadas companhias europeias de teatro musical, como a Music Theatre Wales, Muziektheater Transparant e LOD Muziektheater, e a trabalhar com encenadores como Katie Mitchell, Michael McCarthy, Kris Verdonck e Luís Miguel Cintra. A sua música foi gravada na Classic Concert Records. Mendonça estudou com Klas de Vries e George Benjamin; as suas distinções incluem o Prémio Lopes Graça, o Rolex Mentor and Protegé Arts Initiative (com Kaija Saariaho), Jovem Compositor em Residência na Casa da Música, e a representação de Portugal na Tribuna Internacional de Compositores da UNESCO.

 

DRUMMING GP

Drumming – Grupo de Percussão emergiu em 1999 do primeiro curso superior de percussão aberto em Portugal, cinco anos antes, pela Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo do Porto, com o apoio do Instituto Politécnico e da Escola Profissional de Música de Espinho. Sob direção de Miquel Bernat, percussionista e pedagogo de prestígio internacional, o agrupamento, ostenta no seu currículo dezenas de atuações em todas as principais salas do país;, Fundação Gulbenkian, TNSJ do Porto, Culturgest, Teatro Camões, Casa da Música, CCB, Teatro Rivoli, Guimarães Capital Europeia da Cultura, etc. e também no estrangeiro; Espanha, Bélgica, França, Itália, Suíça, Alemanha, Brasil, África do Sul. Foi grupo residente da programação musical da Porto 2001, Capital Europeia da Cultura com oito atuações apresentando os mais distintos programas. Drumming resulta também da evolução da percussão erudita em Portugal e na própria cultura ocidental, contribuindo, através da divulgação das grandes obras contemporâneas, para um ganho progressivo de público para esta especialidade, no seio da qual percorre as vias da inovação sonora e da poética do espetáculo enquanto momento cénico único. Com a estabilização em termos profissionais e autónomos, o projeto Drumming passou a desempenhar um papel central na divulgação do mais significativo repertório existente para percussão, entrando numa fase de desenvolvimento do seu próprio repertório com compositores internacionais e portugueses. Nos últimos anos, tem-se consolidado a singularidade do papel de Drumming na cena musical portuguesa, mediante apresentações que vão da percussão erudita ou do Rock-Jazz-World Music, à música de cena para teatro, ópera e bailado, passando pela programação contemporânea temática e as performances. O grupo tem, igualmente, apresentado programas concebidos para fins itinerantes e didático-pedagógicos de trabalho com não profissionais. No campo da pesquisa, a organização de seminários e conferências e a elaboração de um programa pedagógico próprio, integram uma atividade orientada numa perspectiva eclética que integra também o trabalho de atelier experimental, por onde passam trabalhos coreográficos, de ligação à música eletrónica e fusão com outros géneros musicais e artísticos.

 

Vania Rovisco

Vânia Rovisco, define-se desde 2008 como artista visual performativa, inserindo o corpo na galeria de arte, onde expande o seu trabalho para outros médiuns – instalações ao vivo, luz, vídeo. Entre 2001 e 2007 foi intérprete da coreógrafa Meg Stuart/Damaged Goods. Dá workshops, faz direção de movimento e continua a trabalhar como intérprete. Entre 2012 e 2015 colaborou em termos curatoriais com o Museu Arpad Szenes Vieira da Silva. Em 2013 estreou o solo The Archaic, Looking Out, The Night Knight e em 2014 encenou Silos de carros e estradas giratórias para 10 homens. É co-fundadora de plataforma artística Aktuelle Arquitektur der Kultur –AADK, e o seu mais recente projecto Reacting to Time – portugueses na performance lida com o arquivo e transmissão de obras a partir de finais dos anos 60. Foi convidada para fazer a curadoria e direção do curso do Fórum Dança – PACAP 3 – Programa Avançado de Criação em Artes Performativas.

 


Ficha técnica

Autoria e direcção artística Vasco Mendonça

Assistência coreográfica Vânia Rovisco

Interpretação Vânia Rovisco e Drumming GP (Miquel Bernat, Pedro Oliveira, Rui Rodrigues)

Apoios e Agradecimentos HOME IS WHERE YOUR HEART IS é uma encomenda do Drumming GP com o apoio da DGArtes; Museu de Serralves

 

“HOME IS WHERE YOUR HEART IS”

Vasco Mendonça

 

After a day of barbering, Rodolfo Gregorio went to his neighborhood karaoke bar still smelling of talcum powder.

 

Putting aside his glass of Red Horse Extra Strong beer, he grasped a microphone with a habitué’s self-assuredness and briefly stilled the room with the Platters’ My Prayer. Next, he belted out crowd-pleasers by Tom Jones and Engelbert Humperdinck. But Mr. Gregorio, 63, a witness to countless fistfights and occasional stabbings erupting from disputes over karaoke singing, did not dare choose one beloved classic: Frank Sinatra’s version of My Way. “I used to like ‘My Way,’ but after all the trouble, I stopped singing it,” he said. “You can get killed.” NYT 06.02.10

HOME IS WHERE YOUR HEART IS was commissioned by Drumming GP from composer Vasco Mendonça. Based on a passage from Molloy by Samuel Beckett, the piece explores music performed by the voice, the body and day to day objects, in a stream of consciousness which covers themes such as fear, activism, and violence.

 

Biography

 

Vasco Mendonça

Vasco Mendonça’s music has been widely performed internationally by groups such as the Asko|Schoenberg Ensemble, Nieuw Ensemble, Axiom Ensemble, Remix Ensemble, International Contemporary Ensemble (ICE), Gulbenkian Orchestra, Orquestra Sinfónica Casa da Música and Drumming Ensemble. Mendonça has been commissioned works and featured in major music festivals such as Festival d’Aix-en-Provence, Aldeburgh Music, Verbier Festival, Musica Nova Helsinki, Musica Strasbourg, November Music, Gaudeamus Music Week and Morelia Music Festival; and in venues such as the Philharmonie de Paris, Lincoln Center, Het Concertgebouw Amsterdam, La Monnaie, Kaaitheater, Grand Théâtre du Luxembourg, Elbphilharmonie, Centro Cultural Del Bosque, National Sawdust, Concertgebouw Brugge, Kölner Philharmonie, de Singel, Mousonturm Frankfurt, Casa da Música and Gulbenkian Foundation. His interest in composing for the stage has led him to collaborate with some of the most cutting-edge music-theatre companies in Europe, such as Music Theatre Wales, Muziektheater Transparant and LOD Muziektheater, and with directors such as Katie Mitchell, Michael McCarthy and Luís Miguel Cintra. His music has been recorded by Classic Concert Records. Mendonça studied with Klaas de Vries and George Benjamin; his distinctions include the Lopes Graça Composition Award, the ROLEX Mentor and Protegé Arts Initiative (with Kaija Saariaho), Composer-in-Residence at Casa da Música, several artistic grants from the Ministry of Culture and representing Portugal at UNESCO’s International Rostrum of Composers.

 

DRUMMING GP

Geared towards contemporary music and with open doors to all the worlds of sound, Drumming– Grupo de Percussão (Drumming – Percussion Group, DGP) stands, internationally, as one of the most important collectives of its kind. Founded and directed by Miquel Bernat, the group was instituted in 1999, by virtue of the experienced need to perform live and to show the training work being developed at the EPME (in the 1st Professional Course in Percussion) and in ESMAE (in the 1st Higher Education Degree in Percussion in Portugal). Drumming (inspired by the piece with the same name composed by Steve Reich) synthesizes the evolution of percussion in Europe and, by divulging some reference pieces of contemporary music, contributes to the never-ending creation of new programs and to the constant challenge to musical innovation. The group is progressively conquering a wider public, to whom it presents a variety of shows supported by their aesthetic coherence and poetic unity and in which musical and scenic elements are brought together. The singularity of DGP’s role in the Portuguese music scene is revealed by the work it produces and the variety in the repertoire it presents. Its shows travel from erudite percussion to jazz, passing by electronic music and rock. DGP also develops music for theatre, opera and dance shows. Its constant creative activity does not disregard the educational-pedagogical and social domains, as well as the need to take shows on the road – in its set of programs some have been conceived especially for those ends, developed with non-professionals, with children and with aged populations in culturally under-served areas. Research is also part of this domain. Drumming pioneers the creation of an orchestra of timbilas, which interprets music coming from oral traditions (of Mozambican origin) as well asmusic especially written for the group by contemporary composers. It has also created the first steel drum band of the Iberian Peninsula based not only on the original tradition element but also bringing in an experimental side. It still also collaborates in the invention and configuration of unique instruments and drumsticks which are highly recognised internationally. DGP organizes seminars, conferences and develops experimental workshops: choreographic and theatre works, with puppets, video, electronic and fusion music. It had the privilege of being the resident band of Porto 2001 European Capital of Culture and it performs regularly in the most prestigious halls in the country, among them Fundação Gulbenkian, Teatro Nacional São João, Culturgest, Teatro Camões, Centro Cultural de Belém, Teatro Rivoli, and Casa da Música. Abroad it has had the opportunity to perform countless times in countries such as Spain, Belgium, France, Germany, Switzerland, Italy, South Africa and Brazil.

 

Vania Rovisco

Vânia Rovisco, between 2001 – 2007 worked as a performer for Meg Stuart/Damaged Goods Company. From 2008 identifies as a performing visual artist, bridging the body within the art gallery and stage.  Her artistic work interests range from live installations, light, video, dance pieces and sound performances. Began teaching workshops, giving formation and coaching since 2003. Regularly directs movement for theater since 2003. Between 2012-2015 curated performance events at the Museum Arpad Szenes Vieira da Silva, Lisbon. 2013 premiered her solo The Archaic, Looking Out, The Night Knight ; 2014 directed Silos de carros e estradas giratórias for 10 homeless men. Co-founder of the artistic platform Aktuelle Arquitektur der Kultur-AADK (2008) Her project REACTING TO TIME, portuguese in performance is approaches the archive as transmission of works from the late 60’s. 2017 made the grupo piece EQUNAMITY – UNCHANGEABLE MOOD for the Festival Walk&Talk in the Azores Islands. Curated a 4 month program for Programa Avançado de Criação em Artes Performativas – PACAP in Fórum Dança, 2019. Continues to work often as an interpreter.

 

Credits

Authorship and artistic direction Vasco Mendonça

Choreographic assistance Vânia Rovisco

Performance Vânia Rovisco e Drumming GP (Miquel Bernat, Pedro Oliveira, Rui Rodrigues)

Support HOME IS WHERE YOUR HEART IS is supported by DGArtes; Museu de Serralves