“SETUP”
Rui Horta
– “I want to tell you a story.
– What’s your name?
– Is that important?
– Well, no one likes to talk to a face without a name.
– But you’re looking at me.
– Yes, but I still don’t know who you are! (…)”
No início não tínhamos nome e isso não era importante: depois, alguém nos deu um. Em Setup, o público é convidado a esquecer-se do seu próprio nome para aceitar o convite de olhar para o que se passa no palco de um outro ponto de vista, de uma outra perspetiva. Como se as portas da perceção se abrissem, num jogo de sensações onde, desde há muito, a cortina de palco nos deixou de proteger.
Perceção, questões de identidade, multiplicidade de pontos de vista e falta de verdadeira comunicação são conceitos que ganham corpo nesta encenação da não-comunicação. A reação do corpo perante uma agressividade latente entre três homens em tensão e a urgência da fala… e quando a palavra não chega, o corpo transporta a única comunicação possível.
Ficha técnica
Conceito, Cenário e Desenho de luz Rui Horta
Coreografia e Textos Rui Horta em colaboração com os intérpretes
Intérpretes Nicola Carofiglio, Bruno Heynderickx, Anton Skrzypiciel
Música Tiago Cerqueira
Vídeo Helder Cardoso
Sonoplastia e Apoio técnico Luis Bombico, Nuno Borda de Água
Produção Filipa Hora – O Espaço do Tempo
Coprodução Ministério da Cultura – Instituto das Artes, O Espaço do Tempo, Festival Danse à Aix, Le Trafo (Budapeste), tanzhaus nrw (Düsseldorf), DuplaCena/Festival Temps d’Images 2005 (Lisboa), Faro Capital Nacional da Cultura 2005, Château Rouge – Annemasse
Apoios Câmara Municipal de Montemor-o-Novo, Fundação Calouste Gulbenkian, Instituto Camões
“SETUP”
Rui Horta
– “I want to tell you a story.
– What’s your name?
– Is that important?
– Well, no one likes to talk to a face without a name.
– But you’re looking at me.
– Yes, but I still don’t know who you are!” (…)
At the beginning we had no name and it was not important, then, someone gave us one. In Setup, the public is invited to forget your own name and to accept the invitation of looking at what goes on stage from another point of view, from another perspective. As if the doors of perception were opened, in a game of sensations where the stage curtain is no longer there to protect us.
Perception, identity issues, multiplicity of views and the lack of true communication are concepts that are given shape in this scenario of non-communication. The reaction of the body before a latent aggression between three men in tension and the urgency of speech … and when the word is not enough, the body carries the only possible communication.
Credits
Concept, Staging and Light design Rui Horta
Choreography and Texts Rui Horta in collaboration with the performers
Performers Nicola Carofiglio, Bruno Heynderickx, Anton Skrzypiciel
Soundtrack Tiago Cerqueira
Video Helder Cardoso
Soundproofing and Technical support Luis Bombico, Nuno Borda de Água
Production Filipa Hora – O Espaço do Tempo
Co-production Ministério da Cultura – Instituto das Artes, O Espaço do Tempo, Festival Danse à Aix, Le Trafo (Budapeste), tanzhaus nrw (Düsseldorf), DuplaCena/Festival Temps d’Images 2005 (Lisboa), Faro Capital Nacional da Cultura 2005, Château Rouge – Annemasse
Support Câmara Municipal de Montemor-o-Novo, Fundação Calouste Gulbenkian, Instituto Camões